مقاله

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن، اندازه چاپ و دقت در پرینتر سه بعدی رزینی

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی از موضوعات چالش برانگیز در پرینترهای سه بعدی است که درک تفاوت بین آنها، برای اکثر کاربران مبتدی پرینتر سه بعدی تا حدودی دشوار است.

رابطه بین رزولیشن و اندازه تصویر به چه صورت است؟ سوال بعدی اینجاست که آیا دقت پرینتر سه بعدی و رزولیشن شبیه بهم هستند یا دو مقوله جدا از هم هستند؟ در پرینترهای سه بعدی دقت در کدام راستا ( طول، عرض یا ارتفاع) حائز اهمیت است؟

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن و اندازه چاپ

پرینترهای سه بعدی رزینی با تکنولوژی های SLA/DLP/LCD از یک منبع نور جهت جامد سازی رزین استفاده می کنند. بنابراین رزولیشن، تعداد ثابت پیکسل هایی است که منبع نور بر صفحه ساخت ایجاد می کند،  این منبع نور در پرینترهای SLA به صورت لیزری و در پرینترهای DLP با استفاده از پروژکتور و در پرینترهای LCD با استفاده از مانیتور تابانده می شود.

در پرینترهای سه بعدی رزینی اندازه صفحه ساخت پرینترها ثابت است که این اندازه صفحه ساخت ارتباط تنگاتنگی با منبع نور دارد. در ضمن محدوده ای که پرینت در آن انجام می شود، پرینتر سایز گفته می شود.

رابطه بین رزولیشن و پرینتر سایز به صورت زیر است:

عرض / اندازه محور X = ارتفاع / اندازه محور Y = تعداد پیکسل های مدنظر

اندازه پیکسل مدنظر * رزولیشن مطلوب = عرض سطح پرینت

اندازه پیکسل مدنظر * رزولیشن دلخواه = ارتفاع سطح پرینت

به عنوان مثال، در پرینتر با تکنولوژی DLP از یک پروژکتور با رزوولیشن 1920*1200 استفاده می شود. این بدان معناست که این پروژکتور توانایی ایجاد ۲ میلیون پیکسل روی سطح به اندازه (192 120 120 23 230 میلی متر) ارائه می دهد.

بنابراین سطح ساخت پرینتر سه بعدی در راستای محور X با این رزولیشن، 192  میلیمتر طول خواهد داشت. که از تقسیم 1920  بر 192  ما به عدد 0.1  می رسیم. این یعنی دقت پرینتر سه بعدی 0.1  میلیمتر یا 100 میکرومتر در راستای محور X  است.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

بسیار متداول است که ما روی سطح ساخت های هم اندازه، رزولیشن های متفاوتی داشته باشیم. هر چقدر رزولیشن منبع نوری بیشتر باشد، به همان اندازه دقت پرینت سه بعدی بالاتر خواهد بود. در صورتی که تعداد رزولیشن با سایز پرینتر سه بعدی هم خوانی نداشته باشد، احتمال تغییر فرم مدل سه بعدی وجود خواهد داشت. در واقع اگر پیکسل ها مربع نباشند، احتمال کشیدگی مدل وجود دارد.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

رزولیشن در سه راستای پرینت ( X  طول، Y عرض، Z ارتفاع)

در پرینتر های سه بعدی رزینی، دقت در راستای محور  X و Y  با دقت در راستای محور Z کاملا متفاوت است. هیچ ارتباطی بین آنها نیست و کاملا مستقل از هم هستند.

در پرینترهای سه بعدی مهم ترین موضوع، رزولیشن در راستای محور طول و عرض است و محور ارتفاع چندان حائز اهمیت نیست.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

دقت در پرینترهای سه بعدی در راستای ارتفاع یعنی کمترین ضخامت لایه هایی که دستگاه قادر به پرینت آن است. همانطور که اطلاع دارید، ضخامت لایه توسط کاربر تعیین می شود ولی کمترین ضخامتی که کاربر می تواند داشته باشد در راستای محور Z است. هر چقدر ضخامت لایه های پرینت کمتر باشد، به همان اندازه کیفیت سطح پرینت بهتر خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که، با کم کردن ضخامت لایه ها، تعداد لایه ها افزایش یافته و بالتبع مدت زمان پرینت نیز افزایش خواهد یافت.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

نقش پر رنگ نرم افزار بر پرینت سه بعدی

همانطور که می دانید تمام پرینترهای سه بعدی با استفاده از یک نرم افزار مدل سه بعدی را لایه به لایه اسلایس می نماید. تنظیمات نرم افزار بر کیفیت چاپ شما موثر است. هرچه نرم افزار این کار را با دقت انجام دهد، به همان اندازه کیفیت چاپ شما بالاتر خواهد بود.

به عنوان مثال، نرم افزار پرینتر سه بعدی چیتوباکس یکی از نرم افزارهای پرینترهای سه بعدی رایگان است که مدل سه بعدی را اسلایس نموده و آن را برای پرینت آماده می کند. این نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که کاربر می تواند پارامترهای زیادی را تنظیم نماید. این نرم افزار علی رغم سادگی خود، بسیار کاربردی است.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

اگر قصد دارید مدل سه بعدی بسیار پیچیده را با استفاده از پرینتر سه بعدی همراه با جزییات پیچیده پرینت نمایید، توصیه می شود تا پروسه پرینت را با کمترین ضخامت لایه انجام دهید.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

تنظیمات پیش فرض ضخامت لایه و سرعت پرینت در نظر گرفته شده است. همچنین مدت زمان جابجایی بین لایه ای، زمان پخت و خاموش بودن دستگاه پارامترهای مهمی هستند.

در صورتی که کاربر حرفه ای هستید، می توانید مدل سه بعدی خود را با استفاده از نرم افزار چیتوباکس اسلایس نموده سپس با ذخیره کردن آن به صورت فایل G –code که یک زبان برنامه نویسی پرینتر سه بعدی است، مدل را چاپ کنید.

رزولیشن اندازه چاپ و دقت پرینتر رزینی

نتیجه

میزان دقت پرینت سه بعدی به رزولیشن منبع نور و اندازه پیکسل و رزولیشن در راستای سه محور طول، عرض و ارتفاع مرتبط است. اما رابطه بین دقت و رزوایشن پیچیده است، زیرا عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. هنگام کار با پرینتر سه بعدی، بهتر است صبور باشید و از طریق آزمایش و خطا به چاپ با کیفیت بالا برسید و به یاد داشته باشید، تنظیمات نرم افزار چیتوباکس سه بعدی یکی از مهمترین عوامل رسیدن به یک پرینت سه بعدی موفق است.

منبع: chitubox

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *