مقاله, قطعات

پولی، تسمه و کوپلینگ

قطعات پرینتر سه بعدی

پولی، تسمه و کوپلینگ قطعاتی هستند که در دستگاههایی نظیر سی ان سی و پرینتر سه بعدی استفاده می شوند. قطعه مکانیکی پولی که در بسیاری از دستگاههای صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی استفاده می شود در واقع یکی از معمولترین تجهیزات برای انتقال دور و توان بین محرک و متحرک است. در سیستم های حرکت خطی، پولی در واقع نقش انتقال نیرو از موتور به تسمه تایم را بر عهده دارد. شکل مخصوص نیم دایره ای دندانه های پولی باعث می شود، دندانه های تسمه تایم به طور منظم بر روی دندانه های پولی جای بگیرند. این مساله باعث ثابت ماندن دندانه ها در جای خود بر روی تسمه تایم بخصوص در هنگام تعویض جهت حرکت پولی می شود. پولی ها با تعداد دندانه های مختلف مخصوص شفت های مختلف در بازار موجود هستند. کار کردن با این قطعه بسیار آسان است. تنها کافی ست پولی را بر روی شفت مربوطه سوار کرده و با استفاده از دو عدد پیچ تعبیه شده بر روی آن، پولی را در جای خود ثابت نمود.
در بین قطعات پولی، تسمه و کوپلینگ، جنس تسمه ها از گذشته تا امروز بسیار تغییر کرده اند. در گذشته تسمه ها از جنس فلز تهیه می شدند. تسمه های فلزی اگرچه دارای عمر طولانی تری نسبت به تسمه های لاستیکی هستند، اما هنگام کار سرو صدای زیادی تولید می کنند. امروزه تسمه ها از مواد انعطاف پذیر تهیه می شوند، به همین دلیل بسیار کم صدا هستند. از تسمه جهت انتقال قدرت بین دو یا چند پولی، شفت یا چرخدنده استفاده می شود. تسمه ها دارای انواع مختلفی هستند برخی از آنها دارای الیاف شیشه و برخی دیگر دارای الیاف فولادی هستند.
علاوه بر پولی، تسمه و کوپلینگ که در بالا به آنها اشاره شد، از فنر نیز در سیستم های حرکت خطی بخصوص در پرینترهای سه بعدی استفاده میشود. به طور کلی هر جسمی که پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و بعد از برداشتن بار مجددا به حالت اول برگردد فنر نامیده می شود. فنرها خاصیت کشسانی دارند و در انواع و اقسام مختلف موجود هستند. یکی از انواع فنرها، فنرهای تسمه تایم هستند که معمولا در دستگاههایی که از سیستم حرکت خطی استفاده می کنند، کاربرد دارند. فنر تسمه تایم باعث می شود کشیدگی و سفتی تسمه تایم همیشه در مقدار  معینی بماند.
کوپلینگ قطعه ای مکانیکی برای اتصال دو سر شفت جهت انتقال قدرت و حرکت دورانی می باشد. استفاده از کوپلینگ علاوه بر اینکه دو سر شفت را به هم متصل میکند، باعث ایجاد مقداری درجه آزادی می شود. در این صورت هم راستا نبودن جزئی شفت ها و محورها تاثیری بر عملکرد دستگاه نخواهد داشت. کوپلینگ ها انواع مختلفی دارند که شامل کوپلینگهای فلزی، منعطف فنری و منعطف لاستیکی می شوند.
شما عزیزان می توانید قطعات پولی، تسمه و کوپلینگ را در فروشگاه برناپارت به راحتی و با چند کلیک خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *