مقاله

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

چاپ لباس  با استفاده از پرینترهای سه بعدی

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی. می دانیم که تولیدات افزودنی و پروژه های مد ترکیبی عالی می سازند. اما ارتباط بین مد و چاپ سه بعدی بسیار تنگاتنگ است و می توان با استفاده از آن از پروژه های شگفت انگیزی رونمایی کرد. همانطور که میدانیم تولید مواد افزودنی در حال تکامل است و به طبع چاپ سه بعدی مزایای زیادی را برای صنعت مد ارائه می دهد. از لباس های چاپ سه بعدی گرفته تا کفش و لوازم جانبی. در وهله اول، چاپ سه بعدی، بیشتر برای بخش هنری مورد استفاده قرار گرفت، اما صنعت مد در حال حاضر پروژه های چاپ سه بعدی لباس های پوشیدنی را نیز در بر گرفته است.

ما تمام مزایای تولید افزودنی برای این بخش را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که آخرین نوآوری ها و تحولات مربوط به لباس های چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی برای جنبه های طراحی

تولید مواد افزودنی برای مد حائز اهمیت است، زیرا به شما امکان می دهد راحت تر روی طرح های مد کار کنید و چیزهای شگفت انگیزی برای صنعت مد مانند پوشاک و زیور آلات تولید کنید.

این فناوری از نظر هندسی واقعا آزادی زیادی به طراحان می دهد. به عنوان مثال، امکان ایجاد طرح های پیچیده برای پروژه های مختلف در صنعت مد وجود دارد. از کفش و لوازم جانبی گرفته تا لباس های چاپ سه بعدی و …

ملاحظات جدید برای صنعت مد:

تولید پایدار و محصولات سازگار با محیط زیست

بدیهی است که ما در مورد مد و تولید لباس در حال تحول هستیم. جنبه های جدید در حال حاضر در نظر گرفته شده است و دلایلی که طراحان چاپ سه بعدی را انتخاب می کنند در حال تغییر است: استفاده از چاپ سه بعدی برای اهداف پایدار و سازگار با محیط زیست اهمیت پیدا می کند.

به عنوان مثال، منسوجات بخشی از مشکل زباله در سراسر جهان هستند. به همین دلیل است که بسیاری از عناصر فرآیند تولید باید برای محیط زیست، مورد تجدید نظر قرار گیرند. با استفاده از چاپ سه بعدی می توانید ضایعات را کاهش دهید، فقط باید از میزان مواد مورد نیاز برای ایجاد پروژه خود استفاده کنید.

همچنین راهی برای استفاده از برخی مواد بازیافتی برای فرایند تولید است. آدیداس برای یکی از کفش های کتانی خود، از ماده ای استفاده کرد که از پلاستیک بازیافت شده در اقیانوس ساخته شده بود. ایجاد مواد جدید و استفاده از پلاستیک، دلایل جدیدی برای استفاده از چاپ سه بعدی برای شرکت های مد و حتی برندهای بزرگ مانند آدیداس است.

چاپ سه بعدی، صنعت کفش را متحول کرده است. برخی از مارک های مهم مانند آدیداس بیشترین استفاده را از تولیدات افزودنی برای توسعه پروژه های چشمگیر دارند.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

 

چاپ سه بعدی لباس های راحت

در حال حاضر برخی از طراحان علاقه بیشتری به استفاده از چاپ سه بعدی برای توسعه مجموعه ای از لباس های معمولی، با استفاده از تولید افزودنی به عنوان یک روش تولید سنتی دارند. آنها نه تنها از چاپ سه بعدی برای طراحی استفاده می کنند بلکه به دنبال راهی به عنوان یک روش تولیدی مفید برای ایجاد لباس های قابل تنظیم و راحت هستند. تولید مواد افزودنی یک راه عالی برای همه صنایع به منظور بهبود فرایند تولید است. این امر به آنها اجازه می دهد تا با روش های سریعتر و ارزانتر روی نمونه های اولیه خود کار کنند و در نهایت محصولات را تولید کنند. این دو عنصر در صنعت مد بسیار مهم هستند.

چاپ سه بعدی همچنین می تواند به طور کامل به تولید لباس های متناسب با حرکت همه بدن کمک کند! چاپ سه بعدی دیگر تنها یک روش تولید برای خلاقیت نیست.

بهترین پروژه های چاپ سه بعدی لباس چیست؟

لباس عنکبوت

لباس عنکبوتی ( Anouk Wipprecht ) دارای بازوهای مکانیکی است که به عنوان پاسخ به محرک های خارجی هنگام نزدیک شدن افراد می باشد. این لباس به طور کامل با فناوری چاپ سه بعدی، ساخته شده است.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

 

چاپ سه بعدی لباس های معمولی

ایده جولیا دیوی استفاده از چاپ سه بعدی برای ایجاد مد دوستدار محیط زیست است، با این باور که ما می توانیم نحوه تولید لباس را تغییر دهیم!

مجموعه او شامل لباس ها و تاپ های چاپ سه بعدی بود. در بیشتر مواقع پوشیدن لباس های چاپ سه بعدی که توسط طراحان ساخته می شود به راحتی امکان پذیر نیست. اما در مورد لباس های چاپ شده توسط جولیا دیوی اینطور نیست. او واقعا به چاپ سه بعدی به عنوان روشی جدید برای ایجاد پوشاک، بدون هدر دادن منسوجات فکر می کند.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

چاپ سه بعدی چند رنگ برای پوشاک

این لباس یک قطعه است که توسط طراح آمریکایی ( Travis Fitch ) ساخته شده است و دارای 30 بخش مختلف است که با چند ماده رنگی چاپ شده است. این ماده به منظور پاسخ به حرکات بدن انعطاف پذیر است. فرایند چاپ سه بعدی راهی خوب برای جان بخشیدن به اشیاء با طرح های بسیار پیچیده و پوشیدن آنها به عنوان لباس های سنتی است.

استفاده از رنگ در این پروژه کاملاً منحصر به فرد است، پروژه های چاپ سه بعدی در دنیای مد اغلب تک رنگ هستند. این تکنیک امکانات جدیدی را ارائه می دهد، زیرا چاپ سه بعدی چند رنگ اغلب در این نوع پروژه ها استفاده نمی شود.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

بافتنی چاپ سه بعدی

یک شرکت تولید پوشاک، بلوز بافتنی چاپ سه بعدی تولید کرد، روشی پایدار برای ایجاد پوشاک که ماندگاری بیشتری داشته باشد! فرآیند چاپ سه بعدی و کار بر روی طرح های سه بعدی که آنها ایجاد می کنند، باعث می شود قطعات با بدن و حرکات آن سازگارتر شوند.

فناوری چاپ سه بعدی آنها یک روش سازگار با محیط زیست برای ایجاد بافتنی است و آنها 35 درصد کاهش ضایعات مواد را شاهد بودند.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

 

الکسیس والش یک طراح با استعداد است که یک لباس با چاپ سه بعدی با استفاده از لیزر پخت انتخابی خلق کرده است. این لباس دارای 400 کاشی است که با دست مونتاژ شده است. دست کم شش ماه طول کشید تا طراح این لباس برجسته را با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کند.

لباس راحت چاپ سه بعدی

همانطور که میدانیم لباس های ساخته شده توسط پرینتر سه بعدی چیزی نیست که بتوانیم خیلی راحت آنها را لباس بنامیم، زیرا هدف اصلی این نیست. اما آیا از لباس سینماتیک اطلاع دارید؟ جسیکا روزنکرانتز با اسکن سه بعدی مدل خود، لباسی را تولید کرد که کاملاً متناسب با بدن او بود.

در حال حاضر می توان از تولیدات افزودنی برای ایجاد لباس برای صنعت فیلم و همچنین برای بازی های ویدئویی استفاده کرد. شاید درباره همکاری Sculpteo و Ubisoft برای بازی ویدیویی Just Dance 2020 شنیده باشید! هدف در اینجا ایجاد یک لباس سبک وزن با طراحی بلند پروازانه بود اما این نباید مانع عملکرد رقاص می شد.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

 پرینت سه بعدی لباس برای آقایان

می بینیم که اکثر این خلاقیت ها لباس یا تاپ هایی هستند که مخصوص خانم ها است. اما مردان چطور؟

در واقع کراوات چاپ سه بعدی وجود دارد که توسط Viptie 3D توسعه یافته است. این شرکت بیشتر بر جنبه سفارشی سازی انبوه فناوری چاپ سه بعدی متمرکز است. آنها می خواهند به فن آوری های لوکس و پیشرفته بپیوندند تا کراوات و پاپیون به عنوان محصولات منحصر به فرد برای مشتریان خود تولید کنند.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

 

جواهرات چاپ سه بعدی

جواهرات چاپ سه بعدی در حال حاضر رواج بیشتری یافته است. چاپ سه بعدی یک روش عالی برای راه اندازی کسب و کار طلا و جواهر است، هم برای نمونه سازی و هم برای تولید، می توان از تولید افزودنی برای بهبود محصول و فرآیند در سطوح مختلف استفاده کرد!

از رزین و چاپ سه بعدی پلاستیکی نیز می توان برای پروژه های جواهرات استفاده کرد، فناوری های لیزر پخت انتخابی می تواند برای ایجاد قطعات دقیق مفید باشد.

اگر نمی خواهید جواهرات خود را با استفاده از تولید افزودنی تولید کنید، به خاطر داشته باشید که این فناوری می تواند برای ایجاد قالب های جواهرات شما استفاده شود.

ساعت چاپ سه بعدی ABL

آیا امکان چاپ سه بعدی ساعت وجود دارد؟  “ABL ”  یک مارک فرانسوی از تولوز است. این شرکت در زمینه ساعت تخصص دارد و از خدمات چاپ سه بعدی برای تولید حلقه های سیاه در بالا و پایین ساعت استفاده می کند. این قطعات با استفاده از مواد پلی آمید به صورت سه بعدی چاپ می شوند.

 

چاپ لباس با پرینتر سه بعدی

کیسه های چاپ سه بعدی

لوازم جانبی مانند کیف نیز می توانند با استفاده از فناوری سه بعدی تولید شوند. به عنوان مثال، نام تجاری ایتالیایی XYZ Bag یک مجموعه کیف چاپ سه بعدی با نام “DADA” ایجاد کرد. این کیف ها به لطف استفاده از چاپ سه بعدی قابل تولید هستند.

تکامل لباس های چاپ سه بعدی: آینده پرینت سه بعدی در صنعت مد چیست؟

استفاده از مواد و تکنیک های مختلف چاپ سه بعدی افزایش یافته است. در آینده، چاپ سه بعدی فلزی می تواند برای ایجاد تزئینات و تکنیک های برش لیزری اجرا شود! مزایا و امکانات زیادی برای طراحانی که می خواهند به صنعت برش لیزری و چاپ سه بعدی نزدیک شوند، وجود دارد.

ما همچنین می توانیم ببینیم جنبه های سازگار با محیط زیست که توسط چاپ سه بعدی ارائه می شود، بسیار مهم می شوند. به عنوان مثال، از پلاستیک بازیافتی و مواد تجزیه پذیر زیستی می توان برای چاپ سه بعدی برخی از قطعات مد استفاده کرد. به زودی حتی می توان از مواد طبیعی استفاده کرد. به عنوان آخرین نکته باید متذکر شویم که صنعت مد سعی می کند مرزهای چاپ سه بعدی را جابجا کند. اما در حال پیاده سازی فناوری های بزرگ دیگری مانند الکترونیک است. در حال حاضر امکان چاپ سه بعدی پارچه های هوشمند وجود دارد و ممکن است از این پروژه های برجسته در سال های آینده  بیشتر رونمایی شود!

منبع: sculpteo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *