مقاله

اسکن سه بعدی

اسکن سه بعدی

اسکن سه بعدی چگونه کار می کند؟

 

آیا می دانید اسکن سه بعدی می تواند راهی برای شروع پروژه چاپ سه بعدی باشد؟ در واقع، ساختن نمای سه بعدی از یک شیء می تواند از ابتدا با استفاده از نرم افزار مدل سازی سه بعدی یا با استفاده از فرایند اسکن سه بعدی انجام شود. اگر به این روش سه بعدی علاقه دارید، شاید بخواهید بدانید که چگونه کار می کند. در این مقاله تمام پاسخ های مورد نظر خود را خواهید یافت.

اسکن سه بعدی چیست، چگونه کار می کند و چگونه می توان از آن برای چاپ سه بعدی استفاده کرد؟ با ما همراه باشید.

اسکن سه بعدی چیست؟

اسکن سه بعدی یک فرایند تجزیه و تحلیل یک شیء از دنیای واقعی است. برای جمع آوری تمام داده ها به منظور ایجاد شکل و ظاهر آن به صورت دیجیتالی کاربرد دارد. به لطف این فرایند، جسم می تواند به یک مدل سه بعدی تبدیل شود. این فرایند آمده است تا به شما برای پروژه های سه بعدی کمک کند. همچنین می تواند برای بازسازی، تجزیه و تحلیل یا شبیه سازی ایده ها مفید باشد.

ماشین ها و روش های مختلفی برای اسکن سه بعدی اشیاء وجود دارد. شاید شما آن را نمی دانید، اما راه های مختلفی برای ایجاد نسخه دیجیتالی از یک شیء واقعی وجود دارد. ما قصد داریم جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد هر یک از آنها بیان کنیم. در واقع روش های مختلفی برای اسکن سه بعدی وجود دارد، ما در این مقاله روی سه مورد از آنها تمرکز می کنیم که می توانیم آنها را به عنوان اصلی ترین روش ها در نظر بگیریم: اسکن سه بعدی لیزری، فتوگرامتری و اسکن نور ساختار یافته.

 انتخاب تکنیک اسکن سه بعدی با توجه به پروژه شما یا زمینه آن انجام می شود.

اسکن سه بعدی لیزری

اسکن سه بعدی لیزری مطمئنا رایج ترین و پرکاربردترین تکنیک اسکن سه بعدی است. در واقع ضبط دیجیتالی جسم با استفاده از نور لیزر برای رسیدن به نمای دیجیتالی از یک شیء واقعی. این اسکنرهای سه بعدی قادرند جزئیات بسیار دقیقی را اندازه گیری کرده و اشکال بدون فرم را برای ایجاد ابرهای نقطه ای بسیار دقیق ثبت کنند.

این روش اسکن لیزری برای اندازه گیری و بازرسی هندسه های پیچیده مناسب است. این روش اجازه می دهد تا اندازه گیری ها و داده ها را از جایی که با روش های سنتی غیر عملی است دریافت کنید!

یک اسکنر با استفاده از نور لیزر کمی شبیه یک دوربین است: فقط می تواند مواردی را که در محدوده دید آن است ثبت کند. با این فرایند، یک نقطه یا خط لیزری بر روی جسمی از دستگاه پرتاب می شود و یک سنسور فاصله تا سطح این جسم را اندازه گیری می کند.

با پردازش این داده ها، می توان آن را به شکل سه گوش و سپس مدل CAD تبدیل کرد.

 

اسکن سه بعدی

فتوگرامتری

فتوگرامتری علم اندازه گیری از روی عکس است! به نظر می رسد بسیار ساده است، نه؟ در این روش از اختلاف منظر به دست آمده بین چندین تصویر گرفته شده از زوایای مختلف استفاده می شود. از فتوگرامتری می توان برای ثبت زمینه های حرکتی پیچیده دو بعدی و سه بعدی استفاده کرد. این روش از استریوسکوپی بینایی دو چشم انسان تقلید می کند و برای به دست آوردن تمام اطلاعات اجسام فیزیکی موجود استفاده می شود. در واقع، این فرآیند داده های مربوط به شکل، حجم و عمق سوژه ای را که می خواهید اسکن کنید جمع آوری می کند.

این روشی است که برای تبدیل چندین عکس به یک طرح دقیق سه بعدی استفاده می شود. در این روش دقیق ترین نتیجه را نمی گیرید، اما با استفاده از نرم افزار فتوگرامتری خوب، می توانید به نتیجه رضایت بخشی برسید!

اسکن نور ساختار یافته

با استفاده از این روش، یکی از موقعیت های دوربین مورد استفاده در روش های اسکن قبلی، با پروژکتور جایگزین می شود که الگوهای نوری متفاوتی را بر روی سطح یک شیء نمایش می دهد. شیوه ای که اشیاء این الگوها را مخدوش می کنند، ثبت می شود و به شما امکان می دهد اسکن سه بعدی ایجاد کنید.

فرایند اسکن نور ساختار یافته در فناوری های تشخیص چهره یا محیط استفاده می شود.

چگونه می توان از اسکن سه بعدی استفاده کرد؟

اگر فقط می خواهید یک شیء را دوباره خلق کنید، اسکن سه بعدی می تواند تکنیکی سریعتر و آسانتر برای ایجاد یک مدل سه بعدی باشد. هنگامی که مدل سه بعدی خود را تهیه کردید، می توانید تغییرات را به آن اضافه کنید، در واقع اسکن سه بعدی می تواند مبنایی عالی برای شروع پروژه شما باشد.

کاربردهای این اسکن های سه بعدی چیست؟

 بخش پزشکی از این فناوری  بیشترین استفاده را می برد. استفاده از اسکن سه بعدی در حال حاضر در بخش دندانپزشکی بسیار رایج است. به عنوان مثال، برای مشاهده شبیه سازی گزینه ها یا حتی ایجاد برخی از وسایل دندانپزشکی، مانند بریس، ایمپلنت و پروتز استفاده می شود. استفاده از اسکن سه بعدی و چاپ سه بعدی برای جلوگیری از همه معایب قالب ها و کل فرایند تولید این قالب ها بسیار مناسب است.

 

اسکن سه بعدی

 

اسکن سه بعدی مزایای بی شماری دارد. حتی راه حلی برای ذخیره اطلاعات است که بعدا می توانیم از آن استفاده کنیم. آیا می دانید که برخی از اسکن های سه بعدی نوتردام، کلیسای جامع فرانسه که در 15 آوریل 2019 تا حدی سوخته بود، می تواند برای بازسازی آن استفاده شود؟ اسکن سه بعدی پتانسیل های زیادی دارد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا روش کار اسکن سه بعدی را به وضوح ببینید.

منبع:  Sculpteo

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *