مقاله

چاپ سه بعدی و حق ثبت اختراع

چاپ سه بعدی و حق ثبت اختراع

چاپ سه بعدی و حق ثبت اختراع اتصال قطعات توسط شرکت 3DKTOYS

به یک شرکت چاپ سه بعدی اسباب بازی به نام 3DKTOYS که در خط تولیدشان از روشهای پرینت سه بعدی استفاده می کنند، حق ثبت اختراع داده شده است. برایان رابینسون مدیر عامل و بنیانگذار 3DKTOYS می خواست یک عروسک به اندازه باربی تولید کند که ابعادش از4*4*5.5 اینچ بزرگ تر نباشد و پرینتر سه بعدی قادر به چاپ سه بعدی آن بر روی میز کار باشد.

آقای برایان برای تولید این عروسک به یک روش قابل اعتماد و ساده نیاز داشت تا بتواند قطعات کوچک آن را به هم متصل کند تا یک اسباب بازی بزرگ تر بسازد. با ایجاد پین هایی به شکل استخوان می توان قطعات را مانند مفصل به همدیگر اتصال داد. این عروسک را می توان به وسیله آرنج، زانوهایی که قابلیت خم شدن دارند، لباس فضایی و حالت های مختلف صورت سفارشی سازی کرده و ارتقا بخشید.

سایت هایی مانند thingiverse که مدل های سه بعدی رایگان ارائه می دهند، شگفت انگیز هستند اما کیفیت مدل هایشان چندان تعریفی ندارد. مدل های طوری طراحی شده اند که برای چسباندن قطعات به یکدیگر باید از مواد نگهدارنده استفاده کرد که آسیب هایی به سطح کار وارد می کنند. تمام این موارد تیم 3DKTOYS را متقاعد کرد، برای اسباب بازی های خود مدل های سه بعدی مخصوص طراحی کنند تا در هنگام چاپ سه بعدی چنین مشکلاتی پیش نیاید.

فروش مدل های دیجیتالی 3DKTOYS

اما این کار نیازمند منابع مالی و زمان است و نمی توان آنها را به صورت رایگان در اینترنت به اشتراک گذاشت، مخصوصا وقتی که کیفیت کار بالا باشد. بنابراین 3DKTOYS مدلهای دیجیتالی خود را برای فروش ارائه داد تا مشتریان بتوانند با خرید این مدل ها نسبت به چاپ سه بعدی آنها اقدام کنند. اما نکته ای وجود دارد و آن هم این است که محافظت از این مدل ها در اینترنت کار بسیار دشواری است. چرا که برخی از افراد این مدل ها را خریداری کرده و سپس آنها را به صورت غیرقانونی در سایت هایی مانند GITHUB و DROPBOX بارگذاری می کردند.

حق ثبت اختراع اکنون به 3DKTOYS اجازه میدهد از کسانی که چنین کاری انجام می دهند، شکایت کند.
این اسباب بازیها تنها مخصوص کودکان نبوده و از آن جایی که قابل تنظیم هستند، برای سازندگان فیلم ها نیز فوق العاده هستند. هم چنین این اسباب بازیها روشی خارق العاده برای علاقمندی بچه ها به طراحی و چاپ سه بعدی است.
فروشگاه آنلاین برناپارت ارائه کننده پرینترهای سه بعدی در اندازه ها ومدل های متنوع در خدمت شماست.
منبع: http://www.3ders.org/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *