مقاله

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

ملاحظات طراحی برای ساپورت گذاری در پرینترهای سه بعدی رزینی

پرینترهای سه بعدی رزینی و یا همان پرینترهای سه بعدی LCD و یا DLP معمولاً جهت پرینت سه بعدی مدل های سه بعدی پیچیده و با جزئیات دقیق بکار گرفته می شود چرا که دقت این نوع دستگاه ها در مقایسه با تکنولوژی های دیگر بالاتر است. در اکثر مواقع جهت پرینت مدل نیاز به استفاده از ساپورت در قسمتهای پیش آمدگی و پل است. علاوه بر آن در اکثر موارد از ساپورت ها جهت افزایش چسبندگی مدل به صفحه ساخت و جلوگیری از تغییر فرم مدل و جلوگیری از جدا شدن بخش هایی از مدل از مدل اصلی استفاده می شود.

ساپورت ها در چاپگرهای سه بعدی رزینی معمولاً به صورت دندانه هایی با نوک های بسیار کوچک و ظریف هستند که کوچک و ظریف بودن آنها باعث صرفه جویی در مقدار مواد مصرفی می شود و همچنین نازک بودن نقطه اتصال آنها به مدل باعث می شود تا در هنگام جداسازی آنها از مدل اصلی تاثیر زیادی بر کیفیت مدل چاپ سه بعدی شده نداشته باشد.

استفاد از ساپورت ها علاوه بر تاثیر بسیار زیاد بر کیفیت مدل سه بعدی، باعث افزایش درصد موفقیت پروسه پرینت می شود و به همین دلیل طراحی ساپورت ها و نحوه بکارگیری آنها می بایست با در نظر گرفتن یک سری اصول انجام شود تا بتوان از تمامی ظرفیت دستگاه چاپگر 3 بعدی رزینی استفاده نمود.

استفاده از تمامی ظرفیت های نرم افزار اسلایسر پرینتر سه بعدی

تمامی کاربران پرینترهای سه بعدی رزینی باید دانش کافی در زمینه ساپورت گذاری را داشته باشند و در صورت عدم آشنایی کافی به این پروسه می توانند از افراد باتجربه در زمینه ساپورت گذاری کمک بگیرند چرا که این کار باعث می شود تا بتوانید پرینت با کیفیت و خوبی انجام دهید. در صورت عدم دسترسی به افراد با تجربه در این زمینه می توانید از قابلیت های نرم افزارهای اسلایسر پرینتر سه بعدی استفاده کنید.

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

اسلایسر که به آن نرم افزار اسلایسر پرینتر سه بعدی نیز گفته می شود جزء جدا نشدنی از پروسه پرینت سه بعدی است که تاثیر بسیار زیادی در نحوه کارکرد و همچنین کیفیت پرینت سه بعدی دارد. از نرم افزار اسلایسر جهت ایجاد کدهای زبان ماشین و یا همان Gcode استفاده می شود.

در چاپگرهای سه بعدی رزینی، نرم افزار تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت پرینت سه بعدی دارد و این موضوع در مورد ساپورت گذاری بسیار حائز اهمیت است. نرم افزار پرینتر سه بعدی CHITUBOX یکی از نرم افزارهای قدرتمند است که توانمندی های بسیار زیادی  بخصوص در مورد ساپورت گذاری دارد. به عنوان مثال، تعداد ساپورت ها، محل ساپورت ها، نحوه اتصال آنها به مدل سه بعدی و ساختار ساپورت ها در نرم افزار CHITUBOX قابل تنظیم و محاسبه است.

این نرم افزار یک نرم افزار رایگان بوده و به راحتی از وب سایت شرکت برنا نواوران پویا و همچنین وب سایت اصلی شرکت قابل دانلود کردن است و با استفاده از آن می توانید دستگاه های پرینتر سه بعدی رزینی با تکنولوژی های مختلف مانند LCD، DLP، و یا SLA را راه اندازی نمائید. در این نرم افزار ساپورت ها با توجه به شکل ، وزن و جهت  مدل سه بعدی بصورت اتوماتیک ایجاد می شوند.

همانطور که گفته شد ساپورت ها در نرم افزار چیتوباکس بصورت اتوماتیک تولید می شود و تنها کاری که کاربر باید انجام دهد تنظیم ساپورت های ایجاد شده و تجزیه و تحلیل آنها است. در نرم افزار چیتوباکس امکان ایجاد تغییر در تمامی ساپورتها توسط کاربر ایجاد شده است.

پرینترهای سه بعدی رزینی معمولاً جهت پرینت مدل های سه بعدی بسیار پیچیده و دارای جزئیات دقیق مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت طراحی اصولی مدل سه بعدی و انتخاب صحیح جهت پرینت باعث می شود عملیات پس از پرینت سه بعدی نیاز نباشد. نکته ای که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که طراحی مدل سه بعدی و همچنین انتخاب جهت مدل باید به گونه ای انجام شود که ساپورت ها تماسی با سطح مورد نظر نداشته باشند.

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

جهت مدل نقش بسیار اساسی در پرینت سه بعدی دارد و انتخاب جهت مناسب باعث می شود تا سطح پرینت کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. انتخاب جهت مدل باید به گونه ای باشد که کمترین میزان ساپورت گذاری لازم باشد و این موضوع باعث می شود علاوه بر افزایش کیفیت سطح، مواد کمتری نیز مصرف شود و هزینه تولید قطعه نیز تا حدودی کاهش یابد. استفاده کمتر از ساپورت همچنین باعث می شود تا رد ساپورت ها بر روی قطعه چاپ سه بعدی شده به کمترین حالت خود برسد.

جهت تغییر جهت در نرم افزار پرینتر سه بعدی چیتوباکس مطابق شکل های زیر می توانید از آیکون مربوط به چرخش مدل استفاده نمائید. با انتخاب این گزینه می توانید مدل را حول محورهای مورد نظر بصورت 15 درجه به 15 درجه تغییر جهت دهید و یا زاویه مورد نظر خود را وارد نمائید. همچنین با دبل کلیک کردن روی مدل سه بعدی می توانید گزینه چرخش را فعال نموده و با استفاده از ماوس مدل را بر اساس نیاز خود بچرخانید.

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

 کنترل عمق تماس ساپورت ها (طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی)

ساپورت ها در پرینت های سه بعدی رزینی برخلاف دستگاه های دیگر بصورت دندانه ای شکل هستند نوک این دندانه ها با قطعه اصلی در تماس است. به دلیل کوچک بودن نقطه اتصال ساپورت با قطعه اصلی، جدا نمودن ساپورت ها از مدل اصلی بسیار آسان است و می  توان این کار را به صورت دستی و یا با استفاده از پنس و یا دم باریک انجام داد.

توجه داشته باشید که کوچک بودن نقطه تماس ساپورت ها با مدل اصلی باعث می شود تا این نقاط بسیار شکننده و ضعیف باشند و این موضوع می تواند باعث شود تا مدل به درستی پرینت نشود و در نهایت شما به جای مدل سه بعدی تنها ساپورت ها را داشته باشید. لذا تنظیم پارامترهای ساپورت ها بسیار مهم خواهد بود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید حالت پیش فرض عمق ساپورت ها در نرم افزار پرینتر سه بعدی چیتوباکس عدد 0.4 تنظیم شده است. با انتخاب گزینه Shepre در قسمت شکل تماس و یا Contact shape می توانید نقطه اتصال ساپورت به مدل اصلی را تقویت نمائید. در صورت استفاده از گزینه Shepre نیاز به استفاده از ابزار برش مانند سیم چین جهت جداسازی ساپورت از مدل اصلی خواهد بود.

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

 توزیع یکنواخت ساپورت ها

استفاده از ساپورت های غیر یکنواخت در پرینترهای سه بعدی رزینی پائین به بالا می تواند باعث وارد شدن تنش های غیر یکنواخت به مدل اصلی و بروز مشکلاتی شود و به همین دلیل توصیه می شود از ساپورت گذاری یکنواخت استفاده شود. در جاهایی که تراکم ساپورت بیشتر باشد، نیروی بسیار زیادی به ورق FEP و متعاقب آن قطعه وارد خواهد شد و در صورتی که نوع اتصال ساپورت ضعیف باشد این نیروی وارد شده می توانند باعث شکستیگی و از هم گسیختگی ساپورت ها شده و باعث خراب شدن پروسه پرینت شود.

 استفاده از ساپورتهای متصل به هم

در صورتی که نیاز به ساپورت گذاری دارید، توصیه می شود بجای استفاده از ساپورت های مستقل از ساپورت های متصل به هم استفاده نمائید. استفاده از این نوع ساپورت ها باعث می شود تا احتمال خراب شدن ساپورت ها در طول پروسه پرینت به کمترین حالت خود برسد. لازم به ذکر است که در نرم افزار چاپگر سه بعدی چیتوباکس امکان ایجاد ساپورت های متصل به هم وجود دارد و استفاده از آن باعث افزایش استحکام ساپورت ها شده و از گسستگی آنها در طول پروسه چاپ سه بعدی جلوگیری میشود.

طراحی ساپورت گذاری پرینتر رزینی

 جلوگیری از تداخل ساپورت ها و مدل سه بعدی

در صورت عدم توجه به مسئله ساپورت گذاری در هنگام چاپ سه بعدی مدل های پیجیده، احتمال تداخل ساپورت ها با مدل سه بعدی وجود خواهد داشت و این موضوع می تواند باعث افت کیفیت سطوح پرینت شده و همچنین دشوار شدن پروسه جداسازی ساپورت ها از مدل اصلی شود. لذا توصیه می شود قبل از آغاز پروسه پرینت سه بعدی حتماً آن را از نظر تداخل ساپورت ها با مدل اصلی کنترل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *